Sidor

lördag 22 mars 2014

De kommer över haven

Läser i SvD idag om hur "Rekordmånga har flytt över Medelhavet". Just den här artikeln handlar om alla de migranter som kommer över havet till Sicilien. En tragisk situation för dem som flyr och en ohållbar situation för Italien och Grekland som på grund av sitt läge får ta emot stora strömmar av flyktingar.
Ön Lesvos, där jag var förra veckan, får ta emot dem som kommer med båt från Turkiet. Och när jag var där gick larmet igen - en liten båt har kapsejsat utanför ön. Kustbevakningen, som alltid ligger redo i Mytilinis hamn, åker ut och hittar några överlevande. Men fem vuxna och två barn från Syrien har drunknat. Tyvärr är detta så vanligt att det knappt ger rubriker längre.

De flesta som illegalt tar sej in i Grekland hamnar så småningom i Aten. Den största gruppen kommer från Afghanistan - och alla vill vidare ut i Europa. De söker asyl, men får vänta i åratal på att deras ansökan ska behandlas och under tiden hankar de sej fram, ofta i lagens utkant. En del bor i parker, andra i överfulla lägenheter. Ett av de reportage jag gjorde i Aten handlar om hur en ung finlandssvensk kvinna jobbar för att ge åtminstone några afghaner en drägligare tillvaro. Skriver mer när repet är publicerat.



Ja. den grekiska huvudstaden är en mångfacetterad stad. Här finns kvarter med djupaste misär, men också områden som är andlöst vackra. Här kommer några bilder från mina strövtåg i Plaka. Att se Akropolisklippan från olika vinklar tröttnar jag aldrig på.


3 kommentarer:

Ingrid sa...

Detta är tyvärr ett problem som aldrig kommer att lösas så länge det härskar krig i Afrika och Mellan Östern. De stackars flyktingarna tror fortfarande att de hittar "guld och gröna skogar" i Europa för så blir de ju informerade om. Europa måste försöka lösa en del av problemet på plats så människorna kan leva något så när humant.
Min son arbetar inom Kustbevakningen i Igoumenitsa under svåra villkor och med dålig betalning. Vad han upplever berättar han inte. För ett par år sedan hade hundratals flyktingar satt upp sina tält ett par hundra meter från hamnen uppe i bergen. Tyvärr blev det många heta diskussioner, ibland även strider, mellan dem och ortsbefolkningen. Numera är dessa flyktingar borta. Vart de har tagit vägen vet jag inte, mest troligtvis på olika platser här i landet och väntar väl fortfarande på sin chans att fortsätta vidare till andra länder i Europa.
Har kanske fel intryck av Atén men den intresserar mig inte så mycket. Sista gången var jar där 1969. Men du har tagit väldigt fina bilder, och det är alltid roligt att se dina bilder.

Anonym sa...

Har varit 2 ggr i Aten och blev helt fascinerad av staden. Tyvärr är det länge sen nu, före OS. Bodde ena gången vid Omonia-torget, mitt i smeten så att säga. Skulle vara intressant att komma dit igen, jag läser med stort nöje och en hel del avund Gunnars och Kickis inlägg om livet i Plaka.
h. Inga-Britt

Grekland nu sa...

Ingrid - Jo, nog är det ett svårt problem att lösa i världen med alla människor som är på flykt. Och som du säger, det bästa vore förstås att ingen tvingas att fly. Kan tänka mej att din son har varit med om många svåra upplevelser inom Kustbevakningen. När det gäller Aten så har nog stan ändrat sej väldigt mycket sen du var där - både på gott och ont! Jag skulle inte vilja bo där, men besöker den gärna.
Inga-Britt - Ja, Aten är absolut värt att besöka! Kul att du läser Gunnar och Kickis blogg också, jag besöker alltid kyrkan när jag är där.