Sidor

lördag 2 februari 2013

Aris Fioretos om immigration och patos

Igår kom alltså författaren Aris Fioretos till Thessaloniki för att prata om boken "Den siste greken" som just kommit ut på grekiska. Det blev en lång och trevlig kväll för oss i sällskap med en ytterst sympatisk, mångsidig och stimulerande person.
 Presentationen ägde rum på den stora bokhandeln Public. Tyvärr gjordes dålig reklam för evenemanget från förlagets sida (Kastaniotis), men ett 25-tal personer hittade dit i alla fall. Den kände tv-personligheten Pantelis Savvidis berättade om bokens kluriga innehåll, sen tolkade maken när Fioretos själv pratade på svenska.
Det är viktigt att komma ihåg att "Den siste greken" är en roman, trots att det finns vissa likheter med Fioretos fars historia som flydde till Sverige redan på 50-talet. Fioretos egen kommentar var att "sanningen i boken är ungefär som kryddorna i en maträtt". Boken är inte helt lätt att komma in i (det vet jag ju själv, som gav upp nästan direkt), men vinner i längden. "Kommer du bara förbi de första 80 sidorna så är det nerförsbacke sen", sa Fioretos till mej och skrattade. Så visst ska jag ge den en chans till.

Temat är förstås immigration. Ett tema som Aris Fioretos kämpat med i hela sitt liv, trots att han är född i Sverige. Men är han verkligen svensk, eller är han kanske grek som pappan - eller österrikare som mamman? Eller en salig blandning av alltihop? För Fioretos har det grekiska arvet alltid varit ett känsligt kapitel, kanske för att pappan inte kunde återvända till landet förrän i slutet på 70-talet. "Jag växte upp med pappas stora patos för det grekiska, ett patos som jag hade svårt att hantera. Å ena sidan kände jag lojalitet med pappa, men å andra sidan kunde jag inte känna samma patos för ett land jag aldrig bott i", berättade han.
Nu, när Fioretos är drygt 50 år, har frågan äntligen mognat inom honom och därför skrev han förra året (efter att pappan avlidit) en bok som handlar om förhållandet mellan en son och hans far. "Halva solen" heter den. "Jag tror jag kan säga att jag skrivit den för min dotter", kommenterade Fioretos. För det här med migration påverkar ofta flera generationer i en familj. Den boken vill jag gärna läsa! (På bilden signerar han böcker). Läs mer om Halva solen på Norstedts hemsida.

Nästa vecka börjar i svensk TV en serie program som heter "Fråga kultureliten". Där kommer Aris Fioretos att medverka i ett par av programmen, liksom även vår gode vän Vasilis Bolonassos. Hoppas på att de går att se på SvtPlay!

2 kommentarer:

Ingalill Kossarelos sa...

Jag ska också ge "Den siste greken" en chans till, nu när jag läst ditt inlägg. Vad bra att du tipsade om TV-programmet med kultureliten, jag känner också Vassilis och hans fru Barbro, men inte pratat med dom på länge, det var genom mitt jobb på bibliottek som jag träffade Barbro, som ju är bibliotikarie. Läser din blogg varje dag och tycker att du skriver så trevligt.

Grekland nu sa...

Ingalill - Tack för dina snälla ord om bloggen! Och som sagt, även jag ska ge boken en andra chans om jag får tag på den på svenska (att läsa den på grekiska känns lite övermäktigt). Vad kul att du också känner Vasilis och Barbro! Jag har inte heller träffat dem på några år.